Hoe bereik je je doelgroep op LinkedIn?

Hoe vind & bind je nog beter je doelgroep op LinkedIn?

De Hero’s journey zoals het zo mooi in het Engels heet.

De Heldenreis zou het dan in het Nederlands klinken.

Maar dat klinkt een stuk minder sexy dan Hero’s Journey…

Terug naar de Hero’s Journey. 

Deze geeft perfect de strategie weer om met jullie Zichtbaar Vakmanschap beter je doelgroep te vinden en aan je te binden.

Of je nou LinkedIn gebruikt met je persoonlijke profiel of met de bedrijfspagina, dat maakt hierbij niet uit.

Check hier hieronder de hele strategie en gebruik vanaf nu de Hero’s journey in de content die je creëert, de nieuwe connecties die je maakt en het relatiebeheer van je bestaande connecties.

Let’s go!

De Hero’s journey begint echter niet bij jou. Niet bij jouw verhaal, product of dienst.

Nee, hij begint bij jouw doelgroep. Je doelgroep is de Held in dit verhaal, niet jij 😉

En kies om te beginnen er 1-tje uit, zo specifiek mogelijk.

Bijvoorbeeld familiebedrijven die geen zoon of dochter hebben die geschikt is als opvolger.

Maak vervolgens een lijst met punten waar deze specifieke doelgroep vragen over heeft.

“Help, help, ik/we ….”

Weet je het zo snel niet goed?

Ga in gedachte terug naar de eerste gesprekken die je al met deze doelgroep hebt gehad. Wat zeiden ze toen concreet? Waarmee moest je ze helpen?

Nog geen flauw idee.

Raadpleeg dan dan de hulplijn anno 2024: ChatGPT.

Ik heb deze prompt ingegeven 

[ Ik help familiebedrijven waarvan de oprichter zo’n 10 jaar voor zijn pensioen zit en hij heeft inmiddels in de gaten dat zijn zoon of dochter niet geschikt is om opvolger te worden. Ik help ze om een geschikte opvolger te vinden. Geef mij een lijst van zaken waar deze ondernemer allemaal mee worstelt en zelf niet uitkomt ]

En de resultaten die ik kreeg zijn mijn inziens (is niet mijn doelgroep, ik doe dus een aanname) heel waardevol.

Op al deze punten is er een direct haakje met zaken die (on)bewust in de gedachtes van je doelgroep de revue passeren.

Wanneer ze content daarover te zien krijgen in hun tijdlijn wekt het zeker hun interesse.

Dan komt nu het volgende punt in de Hero’s journey. Jij!

NU ben jij aan zet. 

Want nu gaat het erom dat jij online of offline op de radar bent bij deze personen.

En niet 1 keer, maar meerdere keren. In verschillende vormen en variaties qua inhoud.

LinkedIn is daar bij uitstek perfect het middel voor.

Met het zoekvenster kun je met het instellen van de juiste filters je doelgroep in een paar klikken eruit filteren. 

En zorg jij dan consistent dat je je netwerk uitbreidt met deze doelgroep?

En wanneer ze dan de eerste keer iets van je zien of lezen op LinkedIn… dan gaat de Hero’s journey verder. 

Wat gebeurt er dan in de beleving van je doelgroep?

  • Heb je zijn interesse gewekt?
  • Smaakt het naar meer?
  • Is er überhaupt meer?
  • En ziet, leest, hoort, ervaart hij dat meer ook makkelijk?
  • Welke waardevolle content, specifiek voor hem of haar, wordt er verder aangeboden?
  • Hoe worden zijn andere vragen die hij (onbewust) heeft ‘spontaan’ beantwoord…

Zodat diegene het gevoel krijgt: potverdik deze persoon begrijpt helemaal waar ik mee zit.

Aanvullende content over vragen die nog meer bewust en onbewust bij je doelgroep spelen moet dus paraat zijn.

Want nadat zijn interesse is gewekt gaat hij (on)bewust op zoek naar vertrouwen | veiligheid.

  • Is er social proof?
  • Zijn er reviews van echt mensen waarmee hij zich kan identificeren?
  • Kosten en resultaten?
  • Krijg ik daar makkelijk en duidelijk een antwoord op?
  • Betrouwbaarheid? Dubbele check.
  • Is deze persoon en partij betrouwbaar, waar blijkt het uit?
  • Expertise? Waaruit blijkt dat ze echt weten waarover het gaat en dat ze de kennis en knowhow in huis hebben?
  • Persoonlijk kennismaken. Kan ik op een laagdrempelige manier eerst wat meer (persoonlijk) kennismaken?

Blijkt in dit hele gedeelte van de reis dat je doelgroep (de Held) hier teveel een ‘nul’ op het rekest krijgt dan eindigt voor hem al vrij snel deze Hero’s journey.

Maar slaag jij erin met jouw content, DM’s en aanvullende (offline) acties dat je daadwerkelijk voor de nodige ‘ja’s’ weet te zorgen. Vervolgt je Held graag zijn reis met jou.

En zal zijn beginpunt van Help, help veranderen in ‘Gelukt!’ Je doelgroep is geholpen met zijn vraagstuk.

Waarbij ik ervan uitga dat je daadwerkelijk voor een (meer dan) tevreden klant zorgt.

Vraag je deze Held uiteraard om een review. Die je bij de volgende Held weer mooi kunt gebruiken.

Extraatje.

Ligt een beetje aan je business maar in een aantal gevallen kun je van deze eerste Held weer een nieuwe heldenreis maken.

In dit voorbeeld.

Er is een geschikte opvolger gevonden.

Nieuwe hulpvraag kan zijn:

Help, help: ik zorg ik dat mijn opvolger een goede start maakt in de eerste 3 jaar na overname?

 

Zo en nu hoogste tijd dat jullie aan de bak gaan.
Met de Hero’s journey van jullie doelgroep.

Hulp nodig? Liever samen doen, zodat je meteen scherp hebt waar het om gaat?

In mijn Incompany training: Zichtbaar Vakmanschap op LinkedIn maakt de Hero’s journey onderdeel uit.

Contact mij herma@merkjemerk.nl om de hele infosheet over deze training te ontvangen.

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Profieloptimalisatie: Hoe maak ik mijn profiel en dat van mijn team aantrekkelijker en vindbaar?

Het belang voor bedrijven en organisaties om online zichtbaar en vindbaar te zijn (zoals op LinkedIn) is met de jaren …

LEES MEER

Marktleider in duurzaamheid; hoe zorg je voor maximaal bereik

Jullie zijn leider in de branche wat betreft duurzaamheid. Hoe zorg je voor maximale zichtbaarheid met een onderscheidende profilering? De …

LEES MEER

LinkedIn content check. Hoe maak je meer impact bij je doelgroep?

Als ik naar je laatste 10 geplaatste LinkedIn berichten kijk wat zie ik dan? Een checklist om voor jezelf een …

LEES MEER