Over het leed dat reposten (delen) op LinkedIn heet

Er zijn dagen dat mijn tijdlijn vol staat met gedeelde berichten, heel vaak zijn dat vacatures die door de verschillende collega’s gedeeld worden vanuit de bedrijfspagina. Vooral de mensen met een communicatie, marketing, HR of sales functie doen dit. Ook bij het checken van de content van de deelnemers aan mijn training zie ik dat de rol van ‘deler’ heel veel mensen goed af gaat.

Waarom dan ‘het leed dat reporten heet’?

Wanneer je de verwachting hebt dat veel van jouw connecties op LinkedIn deze gedeelde post (bijvoorbeeld de vacature) gaan zien.

Omdat je het idee hebt dat er tussen deze connecties best wel wat geschikte potentieel kandidaten zitten, dan heb je het mis.

Een gedeeld bericht is geen eigen bericht.

Het is content van iemand anders – de bedrijfspagina in dit voorbeeld.

En het bereik van gedeelde berichten is bedroevenswaardig laag.

Maar heel, heel weinig van jouw connecties zien überhaupt dit gedeelde bericht in hun tijdlijn.

Waar is het dan wel goed voor?

Voor het bereik van het originele bericht.

Maar heb niet de verwachting dat het dus veel mensen bereikt die jij als connectie hebt.

Wat kun je dan beter / anders doen?

  1. Besluit wat je beoogd: wil je het oorspronkelijke bericht ‘helpen’ en beoog je niet zozeer dat heel veel van jouw connecties dit bericht moeten zien in hun tijdlijn. Dan is gewoon delen (reporten) geen probleem.

  2. Wil je wel dat veel connecties van jou het bericht zien? Maak er dan een nieuw bericht van. Beeld en tekst kopiëren – al dan niet te tekst wat aanpassen naar jouw tone of voice of persoonlijke aanvullingen. 

  3. Like en reageer in de comments bij het originele bericht. Door een reactie te geven van toegevoegde (persoonlijke) waarde. 

Maakt een eigen tekst bij reposten nog verschil?

Nee, het blijft hergebruik van een post van iemand anders.

Het schijnt (maar dat onderzoek is al wel even geleden) dat zelfs tekst bij reposten een negatief effect heeft. 

Ik leer deelnemers in mijn training nooit allerlei snelle trucjes of hacks, maar te gaan voor kwaliteit en consistentie.

In waardevolle content delen, netwerk uitbreiden en je netwerk onderhouden. Maar een aantal technische zaken zijn wel handig om te weten.

In het kader van verwachtingsmanagement.

Je hebt er toch tijd aan besteed en hebt de verwachting dat veel mensen je bericht zien.

Je weet nu hoe het echt zit 😉

Vond je dit interessant?
Lees dan ook deze drie andere blogs.

Profieloptimalisatie: Hoe maak ik mijn profiel en dat van mijn team aantrekkelijker en vindbaar?

Het belang voor bedrijven en organisaties om online zichtbaar en vindbaar te zijn (zoals op LinkedIn) is met de jaren …

LEES MEER

Marktleider in duurzaamheid; hoe zorg je voor maximaal bereik

Jullie zijn leider in de branche wat betreft duurzaamheid. Hoe zorg je voor maximale zichtbaarheid met een onderscheidende profilering? De …

LEES MEER

LinkedIn content check. Hoe maak je meer impact bij je doelgroep?

Als ik naar je laatste 10 geplaatste LinkedIn berichten kijk wat zie ik dan? Een checklist om voor jezelf een …

LEES MEER