Dit is hèt ingrediënt om de komende jaren het verschil te maken in de tijdlijn van social media: je menselijkheid laten zien als organisatie. Als er één Limburgse organisatie is die dit als geen ander begrijpt, dan is het wel De Zorggroep.Ik roem ze regelmatig in mijn trainingen om hun briljante marketingaanpak.

Al jaren bouwen ze aan een zichtbaar sterk (werkgevers)merk en dat werpt nog steeds zijn vruchten af. De posts zijn spot on.
Beelden spreken, volledig in hun eigen tone of voice en huisstijl.

De teksten lezen lekker weg. Geen vakjargon, geen wolligheid.
Gewoon helder, warm en menselijk.

Het resultaat: content die voelt als een goed gesprek. Niet afstandelijk, maar van mens tot mens. En vaak met de nodige humor.

Forbes*geeft aan dat personal branding allang niet meer ‘slechts’ leuk is en alleen iets voor ondernemers. Maar rechtstreeks kan bijdraagt aan de groei van organisaties en dit de komende twee jaar (Hallo, AI) hèt verschil gaat maken.

  • Het schept vertrouwen bij klanten, investeerders, partners.
  • Het verbreedt het bereik: mensen gaan luisteren naar de persoon achter het merk.
  • Het versterkt de interne cultuur: wanneer leiders zichtbaar zijn, stimuleert dat betrokkenheid en trots bij medewerkers. (Mensen zien leiders in de actie en kunnen zich ermee identificeren.)



Ik ging in gesprek met Quincy Kok, marketing- en communicatieadviseur bij De zorggroep met als aandachtsgebied arbeidsmarktcommunicatie.

Creatieve campagnes met lef

Campagnes die voor (online) reuring zorgen: Costa De(l) Zorggroep, een zomerse wervingscampagne om vakantiewerk onder de aandacht te brengen.

Of De Gouden Combi Slim, speels, creatief en echte medewerkers speelden de hoofdrol. Net als bij de Dag van de Zorg Campagnes. Waarin ze medewerkers en vrijwilligers echt in het zonnetje zetten met een ontzettend leuke fotoshoot compleet in thema van de attentie. 

Quincy:
“Ik krijg van mijn leidinggevende de ruimte om in mijn creatieve kracht te gaan staan. Een fantastische opdracht waar ik mijn 101 ideeën in kwijt kan. Maar we mogen als marketing- en communicatieteam ook af en toe buiten de lijntjes kleuren. En het randje opzoeken in: hoe worden we nog beter opgemerkt én opgemerkt blijven. Want dat moment om de aandacht te vangen, in die megadrukke tijdlijn, is elke keer weer een uitdaging.”

De bedrijfspagina van De Zorggroep op LinkedIn heeft inmiddels meer dan 17.000 volgers. En de berichten die zorgen voor échte betrokkenheid? Daar ontbreekt het niet aan.

Maar, zoals Quincy zegt:
“Zo zijn we niet begonnen hoor! Daar is al vele jaren hard voor gewerkt. Dat is niet af en toe iets posten op LinkedIn, maar er écht werk van maken. Liever één bericht minder dat impact maakt, dan tussen de soep en de aardappels even een post in elkaar flansen.”

De kracht van structuur (en een goede contentplanner)

Wat bij De Zorggroep meteen opvalt: ze combineren creativiteit met structuur. Geen losse flodders, maar een planmatige aanpak.

Quincy:
“We werken inmiddels met een contentplanner, om overzicht te houden en samen te kunnen sparren over ideeën. Dat doen we gewoon in excel, niet moeilijk of ingewikkeld. Dat zorgt alleen maar voor afleiding van het uiteindelijke doel: toffe, relevante en waardevolle content maken. De planner geeft rust, richting en zorgt ervoor dat we niet alles tegelijk willen. En juist daardoor is er meer ruimte voor spontaniteit.”

Die balans tussen vrijheid en focus is precies wat maakt dat hun social strategie werkt. Een herkenbare stijl, maar met genoeg ruimte voor menselijkheid en spontaniteit.

Authentieke marketing in de ouderenzorg

De ouderenzorg wordt vaak serieus of te zwaar in beeld gebracht.
De Zorggroep laat zien dat het ook anders kan.

Quincy:
“Wij willen laten zien dat werken in de zorg juist ontzettend mooi, warm en waardevol is. Dat doe je niet met perfecte stockfoto’s, maar met échte medewerkers en vrijwilligers. Mensen die hun verhaal delen, met humor, liefde en trots.”

De beelden zijn positief en kleurrijk.
De verhalen zijn echt, klein en oprecht.
En dat voel je.

“Soms maken we wel gebruik van stockfoto’s voor bepaalde campagnes. Nu bijvoorbeeld voor onze nieuwe flexpool Matchpoint Plus. Als er toch stockfoto’s worden gebruikt heeft dat een specifiek doel met een aparte campagne, waar we snel de aandacht mee willen trekken”, vult Quincy aan.

Employee advocacy: van medewerker naar medemerker

Quincy:
“We moedigen collega’s aan om hun eigen ervaringen te delen. Dat is veel geloofwaardiger dan wanneer we alles vanuit de organisatie doen. Juist die persoonlijke verhalen raken en worden gedeeld. We gaan intern op zoek naar de mooie verhalen. We helpen collega’s door aan de hand van een video of met een interview hun persoonlijke verhaal te delen. En dat levert ook weer ambassadeurschap! Omdat collega’s trots zijn op hun verhaal en het dan ook weer delen.”

En dat werkt twee kanten op: het vergroot de betrokkenheid intern én versterkt het werkgeversmerk extern.

De basis: consistentie en samenwerking

Goede content maken begint niet met perfecte campagnes, maar met een sterke basis.

Quincy:
“We hebben een aantal vaste formats en basisberichten die we steeds weer gebruiken. Dat geeft houvast. Van daaruit kun je spelen, uitbreiden en vernieuwen. En daarnaast gewoon per ‘project’ en communicatieplanning. Ook dat helpt voor een goede basis. Zo blijf je herkenbaar, maar niet voorspelbaar.”

Het geheim zit volgens haar in samenwerken, blijven reflecteren en plezier houden in wat je maakt.
“We maken er met het team echt iets gezamenlijks van. We vieren kleine successen en bespreken wat beter kan. Dat zorgt voor energie, verbinding en groei.”

Tips van Quincy voor collega-marketeers

“Begin klein. Werk vanuit wat er al ís.
En bouw dat stap voor stap uit.
Authentieke content maken hoeft niet perfect.
Het hoeft alleen écht te zijn.”

Afsluiting

De Zorggroep laat zien dat marketing in de zorg menselijk, krachtig en creatief tegelijk kan zijn.
Herkenbaarheid hoeft niet altijd uit een dure campagne te komen, maar vooral uit het durven laten zien van wat er al is: mensen met hart voor hun werk.

Of, zoals Quincy het mooi samenvat:
“Marketing is geen kunstje. Het is een vorm van verbinding.”

Met dank aan Quincy voor het delen van het verhaal van de Zorggroep.

Doe er je voordeel mee 😉

-Greetz, Herma

Ook aan de slag met een sterk zichtbaar (werkgevers)merk? Employer branding & thought leadership. Plan een vrijblijvende online kennismaking van 20 minuten.

* Amerikaans zakenmagazine dat wereldwijd bekendstaat om zijn lijsten (zoals de rijksten- en meest invloedrijke mensen) en artikelen over economie, ondernemerschap, leiderschap en marketing