Je begint de werkdag met contentplanning voor TikTok, tussendoor een podcastopname regisseren, de resultaten van de nieuwsbrief bespreken, en eindigen met het overtuigen van collega’s om af en toe toch echt iets op LinkedIn te posten. Herkenbaar? Voor veel marketing- en communicatieprofessionals is dit geen uitzondering maar de norm.

Nieuwe features op YouTube, een trending sound op Instagram, een podcastserie die ‘moet’… Als je alle hypes volgt, ben je eerder een creatieve duizendpoot die van hot naar her rent dan een strateeg.

En dan de hamvraag: wat levert al die drukte je vandaag écht op? Meer klanten, meer waarde, meer betrokkenheid? Of vooral een overvolle agenda en een eindeloze reeks posts die niemand onthoudt?

Als marketing- en communicatieprofessional is een burn-out tegenwoordig sneller in zicht dan je denkt. Wie alle hypes en nieuwste technologieën volgt, is de hele dag bezig om online en offline kanalen draaiende te houden. Van branding-shoots naar teksten goedkeuren voor de website, en ondertussen collega’s instrueren voor weer een nieuwe Instagram Reel.

Waarmee al die to do’s een doel op zich worden. Terwijl technologie juist een middel hoort te zijn om waarde te creëren. Geen podcast om de podcast, maar om écht van waarde te zijn voor de doelgroep die je wilt bereiken.

Ik ga erover in gesprek met Henry Robben, professor marketing aan Nyenrode Business University.

Henry heeft zijn sporen in de marketing ruimschoots verdiend. Met meerdere publicaties en gerenommeerde boeken op zijn naam heeft hij de marketingwereld van binnen en buiten leren kennen.

Met titels als Marketing met ballen, The Customer Leader en De 10 geboden van gezond verstand zet Henry de toon: stop met de ruis rond je marketingboodschap. Terug naar de kern: marketing begint altijd bij één uitgangspunt – de klantbehoefte. Organisaties moeten zich onderscheiden door relevante waarde te bieden.

Henry is kritisch op de geluiden van (zelfbenoemde) marketinggoeroes en pleit voor gezond verstand en praktische toepasbaarheid.

Zijn advies: zorg dat de acties die je bewust (strategisch) kiest, consequent en goed uitgevoerd worden over een langere periode. In plaats van met elke hype mee te waaien en te denken dat je zonder veel inspanning duurzaam resultaat ziet.

Henry:
“Het is noodzaak voor organisaties om de juiste marketingtools en -processen te kiezen die aansluiten bij hun waarden en doelen. En tegelijkertijd medewerkers te helpen deze tools effectief te gebruiken. Technologie moet een middel blijven om grotere organisatiedoelen te bereiken, in plaats van een doel op zich te worden.”

Marketingrelevantie & betrokkenheid

Online zichtbaarheid, zeker op LinkedIn, is een must voor organisaties die serieus werk maken van een sterk (werkgevers)merk en thought leadership. Niet als losse flodders, maar vanuit strategie.

En dat gaat niet over corporate bullshit met voorgekauwde berichten, bedacht door marketing, die medewerkers vervolgens als papegaaien moeten reposten.

Het gaat over authentieke communicatie. Het echte verhaal, zo min mogelijk gepolijst. Met medewerkers die affiniteit hebben met LinkedIn en al vaker content delen vanuit hun functie. Zorg dat zij hierin beter worden, vaker content delen en daar waardering voor krijgen. Zo creëer je medemerkers in plaats van medewerkers.

“Het stuk ‘persoonlijkheid en relevantie’ in content is essentieel op dit moment. Daarmee maak je het verschil tussen doorscrollen of iemand laten stoppen in de tijdlijn.”

Wat een medewerker laat zien en vertelt is vele malen belangrijker dan wat een organisatie op LinkedIn post.

LinkedIn & employee engagement

Henry vervolgt:
“De waarde van persoonlijke inhoud boven bedrijfsberichten wordt door veel organisaties onderschat. Authentieke verhalen en expertise van medewerkers zijn geloofwaardiger en boeiender dan formele bedrijfscommunicatie.”

Organisaties zouden medewerkers dus actief moeten aanmoedigen om hun ervaringen en inzichten te delen, in plaats van enkel te vertrouwen op officiële bedrijfspresentaties.

Resultaatmeting 

Henry benadrukt het belang van snel meten van resultaten om de effectiviteit van strategieën te evalueren.

Daarnaast wijst hij op de relevantie van context: het scherm waarop een bericht wordt ontvangen kan de effectiviteit van marketinginspanningen sterk beïnvloeden. Wees aanwezig daar waar je doelgroep zich daadwerkelijk bevindt.

Zijn conclusie: blijf continu meten en aanpassen, zodat je boodschap altijd afgestemd is op het juiste platform en publiek.

Aan de slag met employer branding en advocacy vraagt om gedragsverandering intern. Mensen educatie bieden in training, instructie en structuur. Vervolgens dit proces monitoren en visueel maken. Samen in gesprek gaan, reflecteren en bijsturen.

Maar de grootste winst zit in het omzetten naar de praktijk. Learning by doing. Zodat online zichtbaarheid, zoals op LinkedIn, onderdeel wordt van de werkweek. Het hoeft geen dagtaak te zijn, maar het moet wél stevig verankerd zijn binnen het hele marketing- en communicatiepalet.

“Interne afstemming op kernwaarden en hoe dit extern zichtbaar gemaakt wordt draagt bij aan succesvolle sterke zichtbaarheid als (werkgevers)merk. Bedrijven moeten serieus en relevant zijn, maar óók menselijk en aanspreekbaar. Ook B2B”, aldus Henry.

Doelgroep & duurzaamheidsfocus

Tot slot spraken we over het belang van focus. Grote corporates verliezen vaak de relevantie van regionale content uit het oog. Een ondernemer uit Zuid-Limburg is meer geïnteresseerd in content die gaat over Zuid-Limburg dan in algemene corporate verhalen uit de Randstad.

Ook hier geldt: zorg dat je te allen tijde relevant bent voor je doelgroep.

Stel jouw vraag aan Henry

Normaal sluit ik mijn interviews af met de vraag: Welke vraag heb ik niet gesteld, waarvan je hoopte dat ik dat wel zou vragen?

Deze keer sloot Henry zelf af met: “Welke vraag durf je mij niet te stellen?”
Met andere woorden: heb ik genoeg ballen om alles aan Henry te vragen?

Mijn antwoord: Mag ik een vervolgafspraak op Nyenrode om een verdiepend vervolg te geven op dit interview? Want schrijven over zichtbaarheid is één, maar een kijkje vanaf de werkvloer op Nyenrode is nog interessanter.

Dat is meteen mijn vraag aan jou als lezer: welke vraag zou jij Henry willen stellen?
Mail me jouw vraag, dan stel ik hem met liefde namens jou aan Henry en verwerk ik de antwoorden in een tweede publicatie.

 

P.S. Ook aan de slag met jullie employer branding? Werken aan een zichtbaar sterk (werkgevers) merk op LinkedIn?
Plan nu een korte vrijblijvende online kennismaking van 20 minuten.
Waarin ik je laat zien waar voor jullie op LinkedIn de kansen liggen en waar je meer op zou moeten inzetten.