Wanneer je alleen maar berichten deelt die over jouw product of dienst gaan krijgen jouw volgers snel het reclame-gevoel. ‘Ik verkoop…. ‘ Het gaat namelijk niet om jou, het gaat om de waarde die jij levert aan de klant. Hoe verander, verbeter jij zijn of haar leven; privé of werk. Het probleem dat je oplost staat centraal en dat vormt dus ook de kern van je berichten op social media. Dat is het moment dat jouw doelgroep ‘aan’ gaat en denkt; ‘interessant, dat probleem herken ik, even verder lezen’.
Het moment dat daarna komt moet zorgen dat deze lezer een ‘goed’ gevoel bij jou krijgt. En dat ‘goede gevoel’ kun je op meerdere manieren uitleggen; dat kan zijn aardig vinden, maar ook een betrouwbaar gevoel, een veilig gevoel of een gevoel van kennis & expertise.
MENSEN DOEN ZAKEN MET MENSEN
Van je kennen, naar goed gevoel tot vertrouwen. Mensen kopen niet zomaar, daar gaat een proces aan vooraf. Zeker in de B2B waar aankopen vaak over langere periodes gaan en er meerdere mensen in het proces bij betrokken zijn (directie, management, inkoper, sales, etc.). Wanneer je kijkt door de ogen van de klant en zijn reis bij jou (van oriënteren naar geïnteresseerd en uiteindelijk aankoop, tot terugkerende klant); dan krijg je inzicht welke berichten op social media bij welke fase in deze klantenreis passen. Bij elke fase hoort andere content. Wanneer je de content op je social media onderdeel weet te maken van de hele marketing-mix (online en offline) zorgt dit voor de juiste impact en resultaten.
- Mensen moeten weten dat je er bent en wat je doet maar daarna begint het pas.
- Zorg dus ook dat je potentiële klant een positief beeld vormt over jouw bedrijf.
- Tenslotte zal jouw potentiële klant naar elementen zoeken die hem voldoende vertrouwen geven om daadwerkelijk met je in zee te gaan.
Bij elke fase hoort verschillende content.