Als ik ‘de juf’ (de trainer) mag zijn dan krijg je een blij hoofd! Voor de groep medewerkers in het MKB of bij studenten van de opleidingen voor marketing, sales of facility management.
Zo mag ik regelmatig ook studenten van Zuyd Hogeschool begeleiden bij hun marketing concepten, ideeën en plannen.
Dit keer de studenten van Hotel Management School Maastricht die een marketing- en communicatieplan hebben voor een nieuw restaurant aan de Groene Loper in Maastricht.
- Waarom een jaarplanning qua contentcreatie zo belangrijk is voor online & offline kanalen. Wanneer je werkt met een planning krijg je inzicht en grip. Je werkt vanuit een strategisch vertrekpunt, in plaats van zomaar wat berichten in de rondte ‘roeptoeteren’.
- Waarom je moet werken aan het bouwen van een stevig netwerk aan (potentiële) klanten en dit maximaal moet inzetten in je marketing en communicatie. Van jezelf overal verkondigen hoe goed je bent, voelt als ‘wij van wc-eend’. Vanuit sociale bewijslast gezien, zijn de ervaringen van klanten met jullie bedrijf vele malen beter om te vertellen in de social media.
- Waarom je meer moet gaan voor ECHT en minder voor mooi, opgemaakte canva maaksels. De tijd van gebakken lucht verkopen is met de komst van online voorgoed verleden tijd. Een slechte review gaat als een lopend vuurtje rond. Mensen oriënteren zich steeds uitgebreid online voordat ze laten weten dat ze geïnteresseerd zijn. Ze gaan op zoek naar content (berichten, video’s, reviews) die hen het vertrouwen geeft er goed aan te doen om bij een bedrijf klant te worden.
- Ditzelfde geldt voor vacatures. Mogelijke kandidaten checken bedrijven online; welk gevoel krijg ik bij dit bedrijf als ik zijn berichten op social media bekijk. Waaruit blijkt dat het een fijne werkplek is, dat ze medewerkers mogelijkheden geven om te groeien, dat er tevreden klanten zijn.
- Over verwachtingen managen wat betreft branding & marketing. Over het opbouwen van publiek, bereik en call to actions die meer werk vragen dan vaak 1-2-3 wordt voorgeschoteld door de quick-fix liggend onder een palmboom business-coaches.
- Over doelgroepen en welke kanalen geschikt zijn. Wanneer je wel of niet met TikTok aan de slag moet gaan en welke werk je vooraf dient te doen om ook resultaat te zien.
Enfin! De ‘juf’ komt in mij naar boven bij deze onderwerpen en dan ben ik op mijn best.